GRIDE- Zbesilo a rychle
GRIDE
„Zbesilo Rychle“
O kapele GRIDE každý vie, no nejako moc rozhovorov som od nich v poslednom čase nečítal a tak som sa rozhodol že túto chybu napravím! GRIDE patrí už k zabehnutému koloritu Českej grind/fast core scény s jemným šmrncom, smerom k škatuľke „Kultový“. Kapela sa po dlhých rokoch strávených v spoločnosti druhých kapiel na rôznych splitoch sa rozhodla, že prišiel čas na samostatné LP/CD. O tomto a aj o všetkom inom som hodil pokec s neprehliadnuteľným vokalistom Inym...............
Čus tak ako sa máš chlape?
Zdar Lepra! Mám se tak nějak normálně. Přišel jsem z práce, pustil nesmrtelné album METALLICA – Ride the Lightning a dal se do tohoto rozhovoru. Přiznávám, že jsem se na to těšil celý den :-)
Rok 2007 uplynul u GRIDE, že ste nič nenatočili. Nejako sa moc nehrniete do nových vecí? Ako je to u vás s lenivosťou?
No právě, že se do nových věcí hrneme. Rok 2007 jsme zasvětili čilé koncertní aktivitě a skládání nového materiálu. Celkem reálně jsme si řekli, že do léta 2008 uděláme novou LP desku a k tomu ještě jeden split singl. Tak nějak na tom průběžně děláme, do toho koncerty.... U nás v kapele je ta situace trošku komplikovanější. Zkoušky máme jednou týdně o víkendu, protože dva členové GRIDE jsou z Českých Budějovic, což je cca 50 km, takže musí dojíždět a mají-li být zkoušky k něčemu, musí být o víkendu. Vpadne-li ti pak do toho koncert v sobotu, neděle automaticky odpadá a zase nic neuděláš. Navíc členové GRIDE jsou aktivní v daších několika kapelách, z nichž dvě právě vydaly, respetive se chystají vydat, novou desku. Takže to není o lenosti, ale spíš o reálném odhadu možností. Řekli jsme si, že kapelu chceme takhle dělat, nijak to nehrotit, ale zase na druhou stranu se rozvíjet a koncepčně na kapele pracovat. Myslím si, že je to tak správně a je určitě lepší dát si rok pauzu a pak přijít s „hotovým“ materiálem než vydat něco nezralého nebo vykrádat sebe sama. Dá se samozřejmě švihat desky jako na běžícím pásu, ale tyhle štychy jsou si pak podobné jako vejce vejci a skutečně dobré z nich je právě jen to, co by se vešlo na jedno nebo dvě LP.
Najbližšie aký materiál môžeme od vás očakávať, počul som, že toho máte naslubované hory, doly!?
No tak doly ani ne, ale hory určitě....:-) U Barvákova Insane Society records nám má vyjít v létě samostatná LP deska a split singl s THEMA 11. Také jsme přislíbili účast na kompilačním LP českých grind/fastcore/power violence kapel, které dává dohromady Ondra z LYCANTHROPHY.
Koho to bol „chorý“ nápad vydať splitko Themy s Gride?
Tohle splitko je pradávná historie. Tuším, že s tímhle chorým nápadem kdysi na přelomu tisíciletí přišel Barvák, ale přestože obě kapelsy do toho chtěli jít, nějak se to dlouhé roky nezrealizovalo. Ale myslím, že z obou stran byla pořád vůle, jen chyběl nějak čas a také speciální materiál, který by se tam měl objevit. No a minulý rok to konečně celé uzrálo a my se s klukama a s Barvákem domluvili, že na jaře 2008 to zrealizujeme. Teď se tenhle termín kvapem blíží – maká se na obalu, materiál je připravený, jen to nahrát, vylisovat a hrrr do světa.... Jinak Themu máme všichni hodně rádi, jejich poslední album Great Misanthrop je naprosto zdrcující. Nedávno jsme spolu hráli na Korál birthday párty v Ostravě, kde byl jeden z nejlepších zvuků, jaké jsem za poslední roky na koncertě slyšel a málem jsem si při jejich vystoupení ucíknul do trenek.
Ako sa staviaš ku kritike z radov vynilomaniakov, že vlastne všetky kapely si skôr či neskôr vydajú aj svoje ťažko dostupné rarity na CD! Čo pravdaže štve niekoho, kto vysolil kopu prachov za ťažko dostupný singel?
Asi narážíš na Zbyňův článek v Go and Kill zinu. No, já jsem to moc nepochopil, zvlášť u Zbyni, kterej projel lán světa a velice dobře ví, že scéna ve třetím světě je zcela závislá na CD a o gramcích nebo sbírání vinylů si tam většinou můžou nechat jenom zdát. Pokud to beru jen čistě z finančního hlediska, tak je lepší si počkat až kapela tu diskografii vydá a koupit si to jako komplet, když už mě to teda tak štve. Ale sbírání desek o tomhle přece není. Mít něco na desce je pro mě hodnota, která není závislá na tom jestli to má i někdo jiný nebo kolik jsem za to vypláznul peněz. Buď tu desku chci a jsem ochoten za ní zaplatit nebo se spokojím s CD, respektive MP3 z internetu. Já si třeba kdysi pořídil diskografii LÄRM na CD, protože jejich vinyly byly absolutně nesehnatelné a když, tak za pro mě tehdy neskutečné prachy. Tak jsem si koupil diskošku na CD a byl spokojenej. Teď desky LÄRMu vyšly v reedici na vynilech a já si to konečně mohl doplnit. Ty vole ten pocit, když jsem mrsknul jejich dva singly na gramec a panelákem se začal rozléhat ten krástně neumětelský speedthrashhardcore poloviny osmdesátých let bych ti přál zažít! Takže mě diskografie na CD vůbec nevadí a pár jich mám, pravda několik pouze vypálených, ale mám.
Viem o tebe, že sám uprednostnuješ vynil pred CD. Je podľa teba vynil určitou formou „boja“ proti sťahovaniu muziky z netu? Aká je tvoja najcenejšia trofej v zbierke?
S těma deskama je to trochu složitější. Samozřejmě, že částečně je to i forma jakéhosi protestu proti devavlvaci jakéhokoliv vydaného titulu na pouhé datové svazky stahované z netu, ale je to i o ocenění vyjímečnosti každé desky jako takové. Vinyl je jeden z mála formátů, které je dosud nepřenosný, takže k jeho poslechu potřebuješ jistý klid – soustředění se na tu muziku. Není to nosič do auta ani do MP3 přehrávače. Když jdeš poslouchat desku je to určitý rituál, který té hudbě zaznamenané na kusu asfaltu dává na důležitosti. Pochopitelně se k tomu přidává i jedinečný efekt digitálně nezkresleného analogového zvuku, který je opravdu znát. Nevěřícím tomášům doporučuji někdy zkusit. MP3 vůbec z tohoto pohledu nechci komentovat. Já nemám nic proti CD, kazetám ani MP3 jako nosiči pro poslech hudby na cestách, v autě nebo v přírodě, ale z poslechového a sběratelského hlediska nemohou vinylu konkurovat. LP nebo EP jsou zajímavější i z uměleckého, vizuálního hlediska a dokáží mu konkurovat snad jen některé pěkně udělané digipacky – třeba poslední CD BALACLAVY je z tohoto pohledu naprosto skvělé. MP3 je totální postmoderníšunt, ale zase je výhodné jako ochutnávka z desky nebo prezentaci vlastní tvorby na netu. Občas, když chci očekovat nějakou desku, nejdříve si ji stáhnu na MP3 a teprve když se mi osvědčí, investuju do nákupu vinylu. Cenu vinylu dává i to, že je v podstatě jedinečný – to znamená nezkopírovatelný. CD si vypálíš, kazetu nahraješ, MP3 stáhneš, ale co desku? Dokonce bych řekl, že i tenhle faktor sehrál určitou roli ve vyhrané bitvě o přežití vinylu. On totiž tenhle formát měl v devadesátých letech hodně namále a třeba hardcore scéna dost tvrdě bojovala o jeho záchranu – argumentem byla tehdejší cena vinylu proti CD (tehdy ve prospěch vinylu) a odpor proti vnucování hudebního nosiče major labely. Rázem přestaly desky vycházet a když jsi chtěl nové album svého oblíbeného interpreta, musel jsi si pořídit CD přehrávač. Je to něco podobného jako v nedávné minulosti nástup DVD. Hardcore a další okrajové scény se postavily na odpor a dál svými zakázkami udržely v chodu gramofonové lisovny. Tak dlouho dokud i major labely, pravda s obrovskou podporou nástupu popularity techno scény, konečně pochopily význam a zejména kupní sílu tohoto nosiče. Teď to vypadá, že na jistou dobu je vinyl zachráněn a přední výrobci hi-fi aparatur nabízejí dostatečné spektrum špičkových gramofonů. Také větší indie labely jako EARACHE nebo RELAPSE začaly opět na vinylu vydávat, a to dokonce i reedice, takže je snad důvod k optimismu.
Aká je tvoja najcenejšia trofej v zbierke?
No já ti ani nevím, mám rád hodně svých desek a třeba ani nemají sběratelskou hodnotu. Pro mě je důležitých spoustu věcí – kdy jsem tu desku koupil, co na ní je, od koho.... Navíc význam, který deskám přikládám se mění podle nálady a hudebního rozhledu. Spíš než bych ti říkal nejcenější trofej ve sbírce, řeknu ti, co teď poslouchám nejvíc: AGORAPHOBIC NOSEBLEED/APARTMENT 213 split LP, AFTER THE BOMBS – LP a singly, DESPISE YOU – Discography LP, EARTH – Hibernaculum, MOB 47 – EP, HIRAX – Assassins of War, SEPULTURA – Arise, PESTILENCE – Maleus Maleficarum, LYCANTHROPHY / SAY WHY? – split LP a NK6 – Keep On Keeping On. Řadu těch věcí znám samozřejmě už dlouho, ale až teď je mám na deskách, tak se toho nemůžu nabažit.
Mali ste zámer od začiatky vydávať svoje veci na MC a vyniloch? Čo ťa na týchto formátoch očarilo?
Nejsem si jist. Já třeba nikdy nepodnikal žádné extra kroky k vydávání GRIDE na CD, ale zároveň jsem tomu taky nikdy nebránil. Jedinou podmínkou z mé strany vždy bylo a je, aby toto CD bylo vydáno v rámci DIY etiky. Soustředění se na vinyl a kazety vycházelo z reality devadesátých let a z našeho nadšení vinylovým formátem. Rozhodně jsme vždy dbali na to, aby se naše nahrávky objevily i na formátech dostupných každému – tedy na kazetách. Poté, co se změnila výrobní cena CD a v podstatě tento formát nahradil kazety, bylo jen logické, že místo kazet zaujaly právě CD. Co mě okouzlilo na LP jsem řekl před chvílí – jedinečnost, krása, zvukové kvality a taky něco, co bych nazval dechem starých časů. Vždycky jsem nadšenej, když si pořídím nějakou starou kapelu na desce. Jako teenager jsem si o tom tak mohl nechat zdát, tak si teď plním klukovské sny. Ta METALLICA je jedním z příkladů. Koupil jsem ji od kámoše Korka z LAHARu a RADIOLOKÁTORu a je to fakt síla, když si to můžeš konečně poslechnout tak, jak to vyšlo někdy v první půlce osmdesátých let. Deska navíc něco pamatuje, je na ní cedulka v markách, což samo o sobě jenom podtrhuje její historickou hodnotu :-)
GRIDE prešiel pomerne poriadnou reformou čo sa týka zostavy, keď z pôvodnej zostavy ste ostali, len ty a bubeník Čert. Boli časy, keď ste to chceli zabaliť?? Čo by si robil, keby už teraz neexistoval GRIDE?
Jasně, ta chvíle tu byla a nechybělo moc a zapíchli jsme to. Pak jsme s Čertem našli řešení jak dál pokračovat a tak se taky stalo. Když se na to kouknu zpětně, to rozhodnutí bylo správné, i když bolestivé, a kdyby jsme ho neudělali, teď by už GRIDE neexistoval. Co bych dělal nevím, asi bych se snažil vetřít do nějaké jiné kapely nebo nějakou dát dokupy, rozhodně bych vydával TRHAVINU a možná i v jiné a periodičtější formě. Každopádně bych se snažil zůstat součástí undergroundové scény, protože to je to, co mě v tomhle světě drží na nohou. Fakt.
Veríš terajšej zostave, že bude ešte dlhé roky silná?
Jo, věřím. Nevím jak dlouho, ale věřím, že ještě máme před sebou delší cestu než za sebou. Zatím není důvodů ke stížnostem: split EP s LAHAR, split EP s LYCANTHROPHY, rozdělané LP a další split EP, co si víc lze přát?
Mohol by si vlastne predstaviť členov a ich vedlajšie projekty, kapely?
Tak začnu u sebe Iny - řev a jekot, též v RADIOLOKÁTOR a zine TRHAVINA; Čert – bicí, též RADIOLOKÁTOR, EXHALE; Pufffy – kytara, taktéž v DEZINFEKCE, SVINĚ!, T.B.C. a pár dalších momentálně nefungujících projektů; Maxeek – basa, též DEZINFEKCE, T.B.C.; Pája – kytara, též v UCHÁZÍM, RETROPROTEST.
Vidím vaše fotky zo začiatkov a vidím, pohľad fanatických chlalanov obetovať všetko pre muziku. Vydržalo to aj doteraz?
Hele co s tima fotkama tam děláš, že je tak soustředěně zkoumáš? :-) Obětovat není asi to pravé slovo. Ono když něco děláš rád, nelze brát to odříkání a ústupky, které musíš pro tu věc udělat jako oběť. Je to prostě nutnost k uspokojení tvé potřeby nebo k naplnění tvé touhy. Je to jen o prioritách a snaze. Obvyklé reklamní motto říká: „Dosáhneš všeho, co chceš, stačí znát svůj cíl. Nic není nemožné.“ Tak to pochopitelně je, ale musíš, zejména v pozdějším věku, udělat řadu kompromisů existenčního rázu a svou vášen podle nich trochu zkorigovat. Jinými slovy: ano naše fungování v hudební scéně se částečně změnilo a je teď promyšlenější a míň intenzivní, nelze ale říct, že by bylo nějakým způsobem míň upřímné nebo zapálené. Tohle nám myslím zůstalo, ale do našeho fungování vstupují ještě další faktory, mimo námi ovlivnitelnou sféru, se kterým však musíme nutně počítat.
Teraz taká rocková otázka. Prečo si sa dal vlastne ostrihať?
Znáš takový ty rockový dinosaury s pěšinku přes půl hlavy? Všiml jsi si někdy ve Vinetouovi slavného apačského šamana evropského původu zvaného Kekí Petra čili Bílý otec? Tak přesně tak jsem nechtěl dopadnout.
Personálne zmeny však urobili aj dosť odklon od vašej tvorby, či chceš alebo nie, veľa názorov som počul, že ste naozaj ten Dillinger pre chudobných. Viem, že sa proti tomuto tvrdeniu bráníš, no aj podľa mňa hlavne váš materiál „Tanec Bláznú“ sa dosť podobá, hlavne čo sa týka riffov, práve na rannú tvorbu Amíkov. Ako vlastne ludia prijali túto zmenu, prevažovali negatívne alebo pozitívne reakcie??
A je to tu zas :-) Tak DEP má rád hlavně Čert a na Tanci bláznů to asi bylo slyšet, nepopírám. Občas si to taky poslechnu, ale nejsem nijak zvlášť fanda. Líbí se mi hlavně Miss Machine. Pořád si ale myslím, že v GRIDE to celé děláme dost po svém a ač je tam asi patrný vliv DEP, tak je tam spoustu jiných vlivů, kterých si zatím nikdo nevšiml a čekají na objevení :-) Jsem zvědav co našim chudým dodáme až vyjde naše nová deska :-) Novější skladby jsou totiž zase někde trochu jinde.
Lidi mírnou změnu stylu přijali podle mě v pohodě, i když obecně lze říci, že mají raději přímočarejší věci – třeba ze splitu s MRTVOU BUDOUCNOSTÍ. Ale naživo pár věcí z Tance bláznů hrajeme a mají slušný ohlas. Takže celkově asi spokojenost.
Brnknime na váš projekt RADIOLOKATOR. O čo sa jedná?
Kamaráde, thrash jak noha. Celé to vzniklo na turné GRIDE a LAHAR nějaký ten rok zpátky, kdy jsme se s Čertem, Korkem a Žroutem shodli na našich nenaplněných touhách hrát covery starých thrasmetalových kapel z osmdesátých let. Slovo dalo slovo a vznikl RADIOLOKÁTOR. Na thrash metalu jsme vyrůstali, takže to máme v krvi, k tomu jsme přidali krapet naší hardcore sběsilosti a s tímhle mixem obrážíme svět. Zatím hrajeme covery od DEBUSTROLu, KRYPTORu, ARAKAINu, TÖRRu, ASSESORu, SODOMu a KREATORu – čistá ruka skoro 40 minut. Časem přihodíme ještě neco navíc. Zkoušíme velice sporadicky a hrajeme tak jednou za dva měsíce, záleží kdy kdo nám nabídne koncert a kdy máme volno. Dost nás to baví a pěkně si to užíváme, ty skladby hrajeme po svým a hlavní pro nás je aby jsme se u toho vyřádili a vzdali hold starému thrashi, který nás všechny nasměroval správným směrem.
Nezostávajú ludia prekvapený po koncerte Radiolokátoru?? Aké majú zväčša reakcie?
Bude aj vlastná tvorba, alebo len čiste covery?
Tak někdy jsou lidi krapet šokovaný a většinou nechápou ty serepetičky kolem. K metalu totiž patří vedle hudby i ta image, takže se snažíme na pódiu vystupovat jako rockové hvězdy a pro spestření používáme mezi skladbami i kecy naučené ze starých metloškých živáků. No a tady se často stává, že lidi jsou úplně mimo a klepou si na čelo. To víš, když lidem v Brně začneš vyprávět: „Nazdar tady u vás, v Ústí nad Orlicí! Prvně v životě hrajeme v tomhletom krásným sále, jsme strašně rádi jak jste se sešli a jedeme tak, aby jste odcházeli mokrý od hlavy až k patě,“ nemůže to zůstat bez nechápavých pohledů. Párkrát jsem už zaslechl, jestli nejsme na hlavu :-) No, ale chceme to celé podat naprosto autenticky i s tou dávkou blbosti a trapnosti, která podle mého k tuzemskému metalu trošku patří. Jinak si neklademe nároky na to zahrát ty písně úplně stejně jako originál, ale hrajeme to jako punkáči – tedy rychle a syrově – a to někdy lidem vadí. Ale jestli chtěj tyhle písně vidět pojaté strnule a uhlazeně, ať vyrazí na nějaký ten koncert ARAKAINU nebo TÖRRu a dostane se jim toho měrou vrchovatou. My jsme jonom kluci, kteří na thrashi vyrostli a mají ho v srdci, ne nějaký virtuózní muzikanti.
RADIOLOKÁTOR by měl zůstat koverovou kapelou, ale hraní spolu nás baví, tak jsme si řekli jestli neuděláme i nějakou normálnější kapelu, která by i něco někdy nahrála a vydala. Zatím je to v plenkách, ale plány jsou.
Pocit byť „rockovou hviezdou“ je skvelý. Nemyslíš si , že i HC scéna má svoje hviezdy, ktoré to dávajú aj patrične najavo? Lezie vám krkom nejaká kapela, ktorá sa hrá na stars a podľa teba nemá na to?
Tak často je to i tak, že ty lidi se cítí hvězdami, protože se lidi k nim jako ke hvězdám chovají. Když za tebou bude pořád někdo chodit o podpis nebo pro trsátko a pod, tak je hodně snadné se hvězdou stát, nebo alespoň získat ten pocit hvězdy. To je stejné v hardcore jako kdekoliv jinde. Co se týká kapel, které se chovají hvězdně a nemají na to....popravdě teď rychle nevím. Nikdo mě vážně nenapadá. Sice jsem už párkrát v minulosti zažil, že přišel týpek a povídá: „Hele já jsem tady od kapely xy a kluci teda rozhodně první hrát nebudou!“ Většinou to byly naprosto bezvýznamné kapely a nuly, které nic nedokázaly, případně ani neměly nic vydáno, ale vystopování jako by jim patřil svět. Důkazem toho je, že si ani nemůžu vzpomenout jak se borci jmenovali :-) No a jinak samozřejmě GRIDE: arogance nehorázná, hvězdné požadavky, povýšenost vůči fans a nehorázné cesťáky.... všechno známe a už jsme slyšeli. Nezbývá než jen souhlasit.
Dostáváme sa k tvojmu zinu TRHAVINA. Takže po poriadku. Čo ťa naštartovalo robiť tento zin, keď si dopisoval a dopisuješ do viacerých zinov? Nespokojnosť?
No tam já jsem o vlastním časopise přemýšlel hodně dlouho. Vždycky jsem si už říkal, že to rozjedu, ale pokaždé z toho sešlo. Pak jsme s GRIDE měli trochu volnější období, tak jsem se do toho pustil a začal na zinu nějak soustavně pracovat. Chtěl jsem ten časopis dělat trochu jinak, nechtěl jsem aby to byl jen čistě hudební zine, ale chtěl jsem se soustředit na zakotvení hardcore a příbuzných stylů do celého proudu kontrakultury. Chtěl jsem jít víc pod povrch věcí, zkoumat samotnou podstatu undergroundu a jeho myšlenková východiska.Ve vycházejících zinech jsem tohle moc nenacházel a tak jsem se rozhodl vydávat takový časopis sám. Velkým vzorem v tomhle mi bylo staré VOKNO a trochu i PROFANE EXISTENCE – hlavně pozdější čísla.
Koľko kusov tiskneš a ako sa predáva??
Tak zatím vyšla pouze dvě čísla. Jedničku jsme dělali společně s kámošem Lukášem z bývalého Pohoda Rec., nyní Dommentia Records a vyšlo jí 300 ks. Bylo to pryč docela rychle, takže jsem náklad u dvojky zvýšil na 500 ks. Jde to celkem na odbyt, ještě mám pár balíků pod postelí, ale zásoby se pomalu tenčí. Nestěžuju si.
Mnoho ludí prirovnáva Trhavinu k Hlubokej Orbe, čo je z časti pravda, čo sa týka grafiky ale myslím si, že obsahovo je Trhavina omnoho pestrejšia. Máš rád muziku (je jedno o aký štýl sa jedná) alebo štýlové zabednenie ako to žiaľ vidím u viacerých crust/punk/grind zinov?
No já nevím s tou Orbou.... já jsem se právě snažil dělat TRHAVINU trochu jinak, protože Orbě se konkurovat nedá a ani to nechci. Nemám důvod, sám tam dopisuju. :-) Chtěl jsem dělat jiný časopis, spíš tématicky ucelený, bez sloupků, bez recenzí. Recenze jsem už teda v omezené míře přidal, ale na tom dalším doufám vytrvám. Vizuálně jsem se také snažil dělat TRHAVINU jinak, ta vzhledová podobnost je asi dána tím, že s Filipem vykrádáme stejné vzory. Ale on grafiku dělá poctivěji....u posledních dvou čísel měl kreslenou obálku. Grafika cut and paste, i když je dělaná na počítači sice vypadá na pohled stejně, ale i přesto je vždycky dost autentická.... a to i v případě, když je dělaná počítačem.
Co se týče hudebního rozpětí mám dost široký záběr, takže nemám problém s tím, když je v jednom čísle třeba ZEMĚŽLUČ a LE SCRAWL. Dokonce to záměrně vybírám tak, abych tam měl z každého svého oblíbeného stylu něco. Ale se specializovanými ziny problém nemám. Zbožňuju úzce specializované ziny, je fajn když někdo píše o muzice, která ho bere a když je to zrovna jeden styl, tak ať. Alespoň je v daném oboru dobrý. Třeba za pár let objeví zas něco jiného. Já nebyl jiný a možná ani teď nejsem. Třeba dřív bych jako správný thrasher v žádném případě nepřipustil, aby mi doma hráli DEPECHE MODE a zrovna včera jsem je v rádiu zálibně poslouchal :-)
Čítal som aj narážky na tvoj stlpček vo fanzine MOVE YOUR ASS, čo je aj mne teda fakt nesympatický počin. Prečo si valstne prikývol na spoluprácu? Dlho ťa presviedčali??
Ani ne. Já se znám s týpkem co vydávání tohoto zinu koordinoval docela dlouho a když kdysi MYA rozjížděl, slíbil jsem mu, že případně do něho něco napíšu, A když přišel se sloupkama, kývl jsem, protože slib je slib, že. Také jsem si chtěl vyzkoušet tu vražednou periodicitu, s jakou to tenhle kolektiv švihal a chtěl jsem zkusit psát i pro jiné lidi než jen ten stejný okruh čtenářů. Své výhrady jsem několikrát jasně vyjádřil a nechci se k tomu vracet. Jsem rád, že teď když se MYA transformoval do FIRESTORMu, řada věcí, která mi vadila zmizela a FIRESTORM vřele doporučuji. Ovšem já už tam nepíši, mám dost TRHAVINY :-)
Je podla teba dobré, keď scéna ,čo presadzje nejakú filozofiu (punk,HC) sa uzatvára do seba, než by svoje názory mali pretláčať práve konzumentnej väčšine?
Já bych to nenazval uzavírání se do sebe, ale spíš hrdý postoj odlišnosti. Tahle scéna razí jasné ideály a postoje, kterými se jasně profiluje právě proti většinové společnosti. Z mého pohledu ji možná ani nechce nijak výrazně reformovat, ale snaží se vůči ní radikálně vymezit. Svým způsobem fungování, tématy a názory se sice snaží ukázat, že to jde i jinak a upozorňuje na důležitá společenská témata, ale zároveň nečeká, nebo by neměla čekat, že svým avantgardním postojem vyvolá nějakou rozsáhlejší duchovní nebo sociální společenskou změnu. K tomuto účelu je punk/hardcore naprosto nevhodné médium. Je příliš provokativní, nespoutaný a divoký pro to aby probudil v „normálních“ lidech touhu vzdát se svých komzumentských návyků. Ve srovnání se sofistikovanými metodami PR průmyslu musí vždycky selhat. Je proto důležité, aby si to uvědomil a nesnažil se o kočkopsa přijímáním nějakých kompromisů jakože třeba, že deska na EMI dostane naše poselství k tisícům lidí. No jo, ale jaké je potom to poselství?
Pamätám si ešte tú vlnu záujmu o vegetariánstvo, ktoré zo sebou priniesli v roku 1996 zo sebou na tour Agathocles. Ako ste na tom s vegetariánstvom a ako sú na tom ostatný tvoji priateľia z ktorých už vypršalo nadšenie?
Nemyslím si, že by to sem zavezli AGATHOCLES, i když uznávám, že na vegeteriánství v grindcore scéně měli velký vliv. Daleko víc ale měla na popularizaci vegetariánství vliv tehdejší punková a hardcore scéna. Když na to zpětně koukám, tak ta byla podle mého hodně ovlivněná britskou scénou osmdesátých let, kde bylo vegetariánství hodně populární, kapely o tom zpívaly a tím se to logicky stalo tématem i tady. Vedle toho tu byl i veliký vliv od německé anarchistické a autonomní scény. Sice už v té době tu byly diskuse o tom, že anarchisté nemusí být nutně vegetariány, ale jinak ve scéně vegetariánství pořád převládalo. Mě osobně k tomu dovedla osvěta již zmiňovaných kapel jako Extreme Noise Terror, Doom, Active Minds, Agathocles ale i Carcass nebo Napalm Death. Vedle toho podzemní ziny a časopisy a v neposlední řadě letáky od Animal SOS a Svobody zvířat. Usoudil jsem, že na tom je něco pravdy a do vegetariánství jsem se pustil. Nemůžu říct, že bych toho někdy litoval, právě naopak. Naučil jsem se vařit, tedy spíš kuchtit, kontrolovat víc co jím a zajímat se o ekologii. Pochopitelně, že ze začátku jsem měl jako každý potřebu a tom přesvědčovat i jiné, angažoval jsem se v podpoře zmíněných organizací, měl tady ve městě nástěnku o právech zvířat, ale teď mě to už přešlo a na ostatní seru. Když se mě na to někdo zeptá, tak jsem schopný mu to vysvětlit, pokud na to má narážky, oplácím stejnou měrou a servítky si neberu, ale sám od sebe na toto téma hovor nezavádím. Žiju si po své, snažím se jak jen to jde respektovat práva zvířat, ale jako světlonoš zanášející písmo svaté do pohanských chatrčí již nefunguji. Zjistil jsem, že člověk k vegetariánství totiž musí dojít tak nějak sám, ze svého přesvědčení a že pak vytrvá – respektive bere to jako svojí přirozenost. Pokud tak učiní jenom díky tomu aby zapadl mezi ostatní, dřív nebo později začne maso znovu jíst. Nikomu to nevyčítám, je to jen otázka vlastního přesvědčení. V GRIDE jsme teď vegetariáni tři: já, Čert a Maxeek. Zbývající dva členové maso žerou, ale na koncertech, kde je vařeno se normálně stravují vegetariánsky a v životě jsem od nich neslyšel žádnou narážku na to, že chtějí jídlo s masem nebo vůbec vůči nám býložravcům. Navíc myslím, že oba dřív vegetariány také bývali, takže to plně chápou a pro mě zase ne/vegetariánství není ukazatelem kvality/sympatičnosti člověka.
Presto všetko ta netrápi niekedy, že ľudia čo mali plnú hubu kecov o vegetariánstve, sú teraz masožrúti a tvária sa, že vlastne sa nič nestalo? Ja si myslím, že práve aj takéto veci hovoria o charaktere človeka! Podľa teba nie?
Tak samozřejmě, že mi to přijde trochu líto, protože každý, kdo nejí maso nebo jeho konzumaci vědomně minimalizuje je pro mě svým způsobem sympatický, neboť tímto způsobem snižuje i jeho „výrobu“ – kde není poptávka, není ani nabídka. Z toho důvodu mě to někdy opravdu trápí. Ale stále to nemění nic na tom, že neposuzuji lidi podle toho zda jí nebo nejí maso. Například známý neonacistický násilník Filip Vávra se poslední pár let vegetariánství věnuje také a není to důvod k tomu, že bych ho za to měl nějak obdivovat nebo posuzovat jeho charakter jako super chlapíka. Stejně tak jsem dalek tomu někomu přímo vyčítat, že s vegetariánstvím přestal. Tahle společnost je silně promasová a vytvořit si návyk maso nejíst nebo odolat v podstatě jednoduchému životnímu stylu masojedů není jednoduché. Samozřejmě se to dá, ale je to především otázkou vůle a přesvědčení a ne každý si je schopen nebo ochoten takto komplikovat život. Já prostě nechci dělit lidi na dobré a špatné, protože za těch 34 let svého života jsem zjistil, že je to celé mnohem složitější. Ani já nejsem dobrý nebo špatný, jsem prostě JÁ a své myšlenky a charakter jsem si nějak utvářel za podmínek, které byly třeba naprosto odlišné od jiných lidí. Chovám se tak jak já považuji, že je správné, ale někomu dalšímu třeba přijdu jako totální zrůda nebo exot. Je to ale důvod k tomu abych ho apriori bral jako někoho špatného nebo aby on tak vnímal mne? Ne. Člověk je mnohem komplexnější stvoření než abych ho mohl posuzovat jen podle jednoho ukazatele.
Čo považuješ v historii GRIDE za najväčšie dosiahnuté úspechy a naopak, čo za vaše najväčšie prehry?
Tak nad tímhle jsem dlouho přemýšlel. Úspěchem bezesporu je, že to táhneme bez přestávky již dvanáctý rok a řekl bych zcela neskromně, že to už umíme dělat celkem dobře :-) Prohrou je určitě to, že jsme zabili dost dlouhou dobu přešlapováním na místě v první půlce tohoto desetiletí a že jsme dosud nevydali plnohodnotnou samostatnou dlouhohrající desku. To se letos snad změní, takže doufám, že se tenhle neúspěch přetaví na jednoznačný úspěch.
Čo vás vlastne presvedčilo vydať plnohodnotné LP? Nebojíš sa, že vaša muzika sklzne do nudy pri dlhej minutáži?
Haha, tak z toho fakt strach nemám. Naše předchozí jednostrané LP mělo 11 minut a nepřál bych ti vyslechnout těch nadávek a výtek, co jsme si za krátkou minutáž vyslechli. Takže teď to bude teprve pořádný hlukový výplach skřípotem. Myslím, že optimální deska fastové kapely by měla trvat tak kolem 20 minut a to bezezbytku také splníme. Máš pravdu, že delší nahrávky tohoto stylu nudí a půlhodina je podle mě maximum, jaké se dá bez větší újmy snést. Náš matroš na splitu s MRTVOU BUDOUCNOSTÍ měl svého času 20 minut a nikdo si nestěžoval, že by ho to nějak nudilo. Navíc nové skladby jsou pestřejší a docela se od sebe liší, takže nuda by nastat neměla. Nanejvíš náznaky šílenství :-) K LP jsme směřovali již delší dobu, když se podíváš na naší diskografii, tak tam určitě vždy jsou nějaké takové záchytné body. Posledním takovým štychem bylo jednostranné LP Tanec bláznů a to bylo v roce 2003 od té doby – což je 5 let - jsme nic většího nevydali, pouze dva další split singly. Takže je načase zarazit do skály/rocku další skobu.
Plány do budúcna
Tak o deskách jsem už mluvil. Pak chceme hrát a hrát a hrát. Letos máme naslibováno pár dobrých koncertů, tak uvidíme jak to všechno klapne. Také by jsme konečně po letech chtěli udělat nějaké to turné, ještě jsme to neupřesnili, ale něco určitě spácháme. No a dál zatím neuvažujeme.
-Lepra-
www.gride.wz.cz